Chystáte-li se prodat svůj e-shop? V první řadě potřeba, abyste si zrekapitulovali řadu otázek kolem svého on-line podnikání. A současně s tím také připravili veškeré podklady pro potenciální kupce, protože nikdo nechce kupovat zajíce v pytli a věřte, bude se ptát a bude váš e-shop „svlékat do naha“. Budete-li dobře připravený, zvýšíte svou šanci na úspěšný prodej.
Jaké otázky je třeba si položit a znát na ně odpovědi?
- Co je důvodem prodeje?
- Jak starý je obchod, co mohu říct o jeho historii?
- Jaký je obrat obchodu za poslední rok? Jaký je roční čistý zisk obchodu a jaký je roční čistý zisk po odpočtu všech nákladů na zaměstnavatele, provoz apod.? Jak se obraty a zisky vyvíjely v čase?
- Jaká je návštěvnost obchodu a jak se vyvíjela v čase? Jaký podíl z toho dělají placené kampaně? Připravte pro potenciálního zákazníka data z Google Analytics a ze svých kampaní, spolehněte se, že je bude chtít vidět a pečlivě prozkoumat.
- Na jakém technickém řešení e-shop funguje? V případě pronájmu e-shopu, kolik za provoz platím a je zvolený tarif nutný? Jaké jsou zkušenosti s poskytovatelem? V případě e-shopu na míru je třeba aktualizace? Kolik stojí údržba u poskytovatele a jaké byly průměrné náklady na programátora?
- Prodávám ho i s doménou? E-mailové schránky mám řešené u poskytovatele e-shopu, nebo přes registrátora domény?
- Jak je to se smlouvami s třetími stranami, jako jsou dodavatelé či dopravci?
- Mám vlastní sklad, nebo objednávky přeposílám dodavateli, který je vyřizuje? Pokud vlastní sklad, jaká je hodnota skladových zásob?
- Kolik stojí provoz e-shopu měsíčně, ročně? Rozložte náklady na jednotlivé segmenty – provoz e-shopu, zásobování, balení a logistika produktů, reklamace a vratky, náklady na marketing, zaměstnanci, případně i služby poradců a specialistů apod.
- Kdo je mým největším konkurentem a v čem vyniká? Mapoval jsem konkurenci? Čím se liším já proti konkurenci? Mám nějaké certifikáty (Ověřeno zákazníky od Heureky apod.)
- Jak fungoval marketing? SEO, PPC, je obchod registrovaný v porovnávačích zboží, na sociálních sítích? Jaké marketingové aktivity jsem za poslední rok dělal? Co bylo úspěšné a co se neověřilo?
Zvažte při prodeji dobře cenu
Spočítat smysluplně cenu, za kterou chcete obchod prodat, bude pro Vás pravděpodobně to nejtěžší. Cena menších obchodů se obvykle pohybuje v násobcích čistého měsíčního zisku (zde se vychází z EBIDTA, což je čistý zisk po odečtení všech nákladů na zaměstnance, provoz atd. před jeho zdaněním a odpisy). Obvykle se pohybujeme mezi 10 až 15 násobku čistého zisku. Nezapomeňte ale také brát v potaz i skladové zásoby.
Jak prodej e-shopu přes eshopiste.cz funguje?
Eshopiště je jednoduše řečeno „samoobslužné“. To znamená, že pokud chcete nabídnout svůj obchod k prodeji, nebo hledáte investora, stačí ho jednoduše vložit přes volbu „Přidat obchod“.
A pokud vložíte nabídku e-shopu, který běží na platformě Shoptet, budeme vaši nabídku prodeje nebo investiční příležitosti na vlastní náklady propagovat, abychom ji podpořili.
Dbejte na to, abyste vkládali co nejpodrobnější informace – vycházejte z výše uvedených otázek a pamatujte na to, že čím více toho o obchodu napíšete, tím je větší pravděpodobnost, že zaujmete potenciálního zákazníka. Abychom udrželi jednotný řád, budeme vkládané příspěvky kontrolovat, ale není třeba se bát, pokud nebude potřeba, nijak do vašich zápisů zasahovat nebudeme.
Jak probíhá samotný prodej e-shopu?
Až zaujmete potenciálního kupce, bude vás moci kontaktovat přímo přes kontaktní formulář, který se bude nacházet v detailu vašeho obchodu vloženého na eshopiste.cz. Vám přijde do mailové schránky zpráva a následná komunikace už probíhá přímo mezi vámi dvěma. Shoptet.cz do nabídek nijak nevstupuje ani je nezprostředkovává, tudíž za ně ani neručí.
Nezapomeňte následně prosím svůj nabízený e-shop z nabídky odstranit.
Věříme, že se vám díky eshopiste.cz povede najít kupce vašeho obchodu a že se vám tím navrátí investice, které jste do svého e-shopu vložili.